Publiczna Szkoła Podstawowa im. prof. Ignacego Mościckiego

Bajkowe Samorządowe Przedszkole

Erasmus + "Digital Tourist Guide via ICT"

Cerveteri - WŁOCHY - 12 - 18.01.2020 r.

11.01.2020 - Wyjazd na 5 mobilność do Włoch.

W sobotni wczesny poranek o 5,55 spod szkoły w Winnicy wybrani uczniowie klas siódmych: Klaudia, Filip, Jakub, Dawid, pod opieką nauczycielek p. J.Grabarek i K.Roze wyruszyli na modlińskie lotnisko, aby kontynuować projekt DTGviaICT. Kolejne, już piąte spotkanie ma się odbywać we Włoszech w mieście Crveteri. Zgodnie z planowanym lotem, po dwóch godzinach podróży, o 9,30 wysiedliśmy na lotnisku w Rzymie. Zaczynamy nasz projekt.

12.01.2020 - Przed mobinością w Cerveteri zwiedzamy Rzym.

W niedzielę, przed rozpoczęciem mobilności, nasi uczniowie wraz z opiekunami mają możliwość poznania najciekawszych miejsc Rzymu oraz poznania krótkiej historii tych miejsc dzięki informacjom przewodnika z autobusu HOP ON - HOP OFF. Był to czas na zapoznanie się z nowym miejscem - nasi uczniowie byli pierwszy raz w Rzymie oraz sprawdzenie swojego angielskiego, ponieważ przewodnik opowiadał w języku angielskim. Tego dnia dołączyły grupy z Turcji, Portugalii, Niemiec i Litwy. Po południu o godzinie 17 z Rzymu dojechaliśmy pociągiem do Ladispoli-Cerveteri, gdzie czekali na nas nauczyciele, rodzice i uczniowie goszczący naszych uczniów.

13.01.2020 - Pierwszy dzień projektu w szkole w Cerveteri.

Pierwszego dnia projektu Erasmus + DTGviaICT, wszyscy partnerzy - uczniowie i nauczyciele z Niemiec, Turcji, Polski, Portugalii, Litwy i Włoch spotkali się w szkole. Czekała na nas niespodzianka - uczniowie całej szkoły przywitali nas na zewnątrz, przygotowali występ uczniów klas starszych, zagrali nam wszystkie humny państw partnerskich oraz hymn Unii Europejskiej "Odę do radości". Po występie podzieleni na grupy zostaliśmy oprowadzeni przez uczniów po szkole. W przygotowanej dla nauczycieli projektu klasie wręczyliśmy pamiatkowe upominki dyrektorowi szkoły oraz zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Tego dnia braliśmy udział w warsztatach zarówno uczniowie: jak robić poprawne zdjęcia i jak obrabiać do wstawienia do muzeum 3D, jak i nauczyciele, przygotowujące do kontynuacji pracy i realizacji projektu. Uczniowie przed pójściem do rodzin brali udzial w integracyjnych zajęciach w  szkole.

14.01.2020 - Drugi dzień projektu.

15.01.2020 - Przygotowujemy materiał do realizacji projektu.

16.01.2020 - Watykan i Rzym.

W czwartek na cały dzień jedziemy do Watykanu i Rzymu. Rano o 8.30 spotykamy sie na stacji PKP i pociągiem jedziemy do Rzymu. Na stacji Roma San Pietro wysiadamy, żeby rozpocząć naszą przygodę. Pierwszym celem naszego zwiedzania jest Katedra Św. Piotra. Zwiedzamy nie tylko wnętrze Katedry, ale wchodzimy na kopułę i mamy możliwość z góry podziwiać ogrody watykańskie, widzimy otoczony murem Watykan i panoramę Rzymu. Z przewodnikiem oglądamy bogactwa i piękno muzeum watykańskiego, spacerujemy przez kawałek ogrodu, poznajemy historię powstania arcydzieł malarskich Michała Anioła, oglądamy je w Kaplicy Sykstyńskiej. Ogrom i piękno przekracza nasze wyobrażenia. Po zwiedzaniu jemy posiłek w restauracji u Gianluci, który serwuje nam prawdziwe włoskie spagetti. Posileni kontynuujemy dalsze zwiedzanie Rzymu. Nie zostało zbyt wiele czasu więc robimy słodkie zakupy i metrem jedziemy do Hiszpańskich Schodów. Tam z góry wieczorem podziwiamy panoramę Rzymu. Zmęczeni, ale pełni wrażeń wracamy do Cerveteri, gdzie czekają na naszych uczniów rodzice.

17.01.2020 - Ostatni dzień projektu.

Ostatni dzień projektu. Rano jedziemy do Ceri do starego zamku i Kościółka z oryginalnymi freskami. Wykonujemy ostatnie zdjęcia do naszego cyfrowego muzeum. Po powrocie do szkoły bierzemy udział we wstawianiu obrobionych zdjęć, które mamy przygotować i umieścić na stronie muzeum 3D. Ostatnie pytania, ostatnie instrukcje i czas wolny. Ostatnie też chwile uczniowie spędzają wśród goszczących ich rodzin. Zakupy, spacery, zdjęcia w dobrych humorach i z uśmiechem na twarzy. Sześć słonecznych i ciepłych dni minęło bardzo szybko. Przygotowujemy się do oststniego pożegnalnego wieczoru.

O godzinie 20 wszyscy uczestnicy projektu spotykaja się w magicznym miejscu Villi dei Desideri na  pożegnalnej kolacji, na której odbyła się oficjalna ceremonia wręczenia certyfikatów. Każdy uczestnik otrzymał drobny upominek na pamiatkę pobytu na mobilności. Była wytworna kolacja, tańce, śpiewy, ostatnie rozmowy, pamiątkowe wspólne zdjęcia i pożegnania.

18.01.2020 - Wracamy do Polski.

Żal opuszczać Włochy, ale cóż czas do domu. Gdy przyjechaliśmy, Rzym witał nas słońcem i piękną pogodą. Wyjeżdżamy i pada, wieje, prawdziwa styczniowa pogoda. O 7 rano żegnamy się z naszymi gospodarzami i uczestnikami projektu z Portugalii, uczniowie z uczniami i rodzicami goszczącymi ich. Czekają na nas samochody, które zawiozą nas na lotnisko. Rzym w deszczu żegna naszą grupę. O 10.05 odlatujemy do Polski. Koniec kolejnej mobilności. Mamy nadzieję, że zawiązane znajomości, a może i przyjaźnie przetrwają, a zdobyte umiejętności i wiedza zaprocentują u naszych uczniów w dalszej ich pracy nad projektem.

• Publiczna Szkoła Podstawowa im. prof. I. Mościckiego w Winnicy
    ul.Pułtuska 19
    06-120 Winnica
  • 023 691 40 79 (sekretariat ZPO)
    023 691 40 82 (przedszkole)