Publiczna Szkoła Podstawowa im. prof. Ignacego Mościckiego

Bajkowe Samorządowe Przedszkole

Erasmus+ Educating Hearts

Prezentacja_Slowenia_(1).pdf

VRANSKO - TABOR - SŁOWENIA - 05-11.02.2023 r.

Rozpoczynamy piątą mobilność projektu Erasmus + "Educating hearts" na Słowenii - Vransko - Tabor.

05.02.2023 r. - Wyruszamy na 5 mobilność projektu "Educating hearts" na Słowenię.

W niedzielny poranek o 7,50 spod szkoły w Winnicy wybrani uczniowie: Sandra, Dominika, Filip i Wojtek, pod opieką nauczycielek p. J.Grabarek i K.Roze wyruszyli na lotnisko Chopina do Warszawy, aby realizować piątą mobilność projektu Educating hearts. Spotkanie to było realizowane na Słowenii w miasteczku Vransko. Po półtora godzinnej podróży, wylądowaliśmy na lotnisku w stolicy Słowenii Lublanie, gdzie czekała na nas koordynatorka  mobilności Maja. Z lotniska udaliśmy się pod szkołę, gdzie czekały rodziny uczniów goszczących nas w czasie projektu.

06.02.2023 r. - Pierwszy dzień projektu.

Nasz dzień zaczęliśmy wcześnie.  W Szkole Podstawowej w Vransku obejrzeliśmy i uczestniczyliśmy w pięknej uroczystości powitalnej. Następnie przeszliśmy do auli, gdzie braliśmy udział w zabawach i grach integracyjnych oraz zapoznawczych wszystkich uczestników mobilności.

Mieliśmy okazję uczestniczyć w Dniu Kultury Słowenii, w którym udział wzięli uczniowie i nauczyciele goszczącej nas szkoły w Vransko.

Tuż przed obiadem odwiedziliśmy Kościół, gdzie wysłuchaliśmy koncertu organowego i miasteczko Vransko. Było mroźno, temperatura -10°C.

Po obiedzie zwiedziliśmy szkołę. Potem uczniowie wraz z kolegami ich goszczącymi udali się do domów.

07.02.2023 r. - Drugi dzień projektu.

Nasz drugi dzień w Słowenii rozpoczęliśmy o 8,30. Udaliśmy się do siostrzanej szkoły Vransko, która znajdowała się w Taborze. Tam również zostaliśmy serdecznie przywitani przez nauczycieli i uczniów muzyką i słodkościami. Po raz kolejny braliśmy udział w święcie kultury słoweńskiej, którą pięknie przygotowali nauczyciele i uczniowie tamtejszej szkoły.

Podczas pobytu w szkole w Taborze uczestniczyliśmy w pouczających warsztatach o religiach świata i ludziach z nimi związanymi. Warsztaty pozwoliły uczestnikom mobilności uświadomić sobie, jak ważny jest szacunek i tolerancja dla różnorodności religijnej. Tym samym uczniowie mogli uświadomić sobie, jak ważny jest wkład każdej z kultur i religii w rozwój historii.

W tym dniu, mieliśmy również okazję spotkać się z przedstawicielem władz lokalnych, prezydentem Marko Semprimoznikiem. W urzędzie mera miasteczka, uczestnicy mobilności wypisali kartki pocztowe z pozdrowieniami dla najbliższych, które zostały wysłane przez pracowników urzędu.

To był bardzo pouczający i aktywnie spędzony dzień projektu.

08.02.2023 r. - Kolejny dzień mobilności.

Trzeciego dnia mobilności przypadało narodowe święto w Słowenii "Narodowy Dzień Kultury". Ten dzień i dla nas - uczestników projektu w całości poświęcony był kulturze. Pierwszym punkt naszego zwiedzania była wyjątkowo piękna, Jaskinia Postojna. Następnie pojechaliśmy do największego miasta, a także stolicy Słowenii - Lublany. Mieliśmy okazję zwiedzić zamek - wjechaliśmy kolejką linową. Zamek usytuowany jest na wzgórzu, z którego rozciąga się piękna panorama. Podziwialiśmy widoki na miasto i rzekę Lublanę, która oddziela starówkę od centrum handlowego.

Na koniec dnia, wracając do Vranska,  mogliśmy obejrzeć tradycyjny taniec słoweński w wykonaniu lokalnej grupy ludowej. Mogliśmy sami spróbować swoich możliwości tanecznych pod okiem instruktorki tańca ludowego.

To był długi, ale bardzo mile spędzony dzień!

09.02.2023 r. - Przedostatni dzień projektu.

Czwartkowe zajęcia rozpoczęły się w szkole. Podzieleni zostaliśmy na dwie grupy. Pierwsza grupa prowadziła zajęcia przygotowane przez nauczycieli i uczniów z krajów partnerskich (Portugalia, Niemcy, Hiszpania, Polska i Turcja). Druga grupa przeszła do Przedszkola, grup 5 letnich dzieci, czytając wiersze w języku ojczystym, śpiewając piosenki, czy ucząc gier charakterystycznych dla danego kraju. To były bardzo dobre momenty, które przyczyniły się do rozwoju relacji współpracy, szacunku i akceptacji między różnymi kulturami, z ewidentnym wzajemnym wzbogacaniem dzielenia się wiedzą o naszych krajach.

Tuż przed lunchem mieliśmy okazję uczestniczyć w kolejnych warsztatach poświęconych religii świata. Tym razem tematem były budowle religijne i architektura ich tworzenia. Po części teoretycznej, czniowie przystąpili do wyzwania kreatywnego i praktycznego. Mieli z elementów architektonicznych charakterystycznych do budowli sakralnych z różnych religii, zbudować dowolną budowlę według własnego projetu wykorzystując różne elementy.

Po warsztatach odwiedziliśmy "Dom Pszczół", który znajduje się na terenie szkoły i jest bardzo ciekawym projektem opracowanym przez szkołę. Uczniowie uczą się, jak opiekować się pszczołami, dbają o ich "domki", zbierają miód, dowiadują się z jakich roślin ile miodu można pozyskać, wykonują prace plastyczne związane z życiem pszczół.

W tym dniu po obiedzie byliśmy z wizytą, tym razem w Domu Kultury, gdzie bardzo miło przyjęła nas Pani Przewodnicząca Rady Miasta Vranska, Natasa Juhart.

Na koniec dnia uczniowie wrócili do swoich rodzin zastępczych, a nauczyciele uczestniczyli w oficjalnym obiedzie, na który zaprosiła nas Pani Przewodnicząca.

To był nasz przedostatni dzień w Słowenii.

10.02.2023 r. - Kończymy mobilność na Słowenii.

Piątek... intensywny i fantastyczny dzień!

Dzień zaczął się wcześnie od wycieczki do pięknej turystycznej miejscowości Bled u podnóża Alp Julijskich, położonej wzdłuż jeziora Bled. Odwiedziliśmy wyspę w centrum jeziora, w której mieści się Zamek Bled z XI wieku, muzeum i kościół Pielgrzyma Wniebowzięcia Świętej Maryi. Do wyspy płynęliśmy łódeczkami, które obsługiwali wioślarze. Na wyspie podziwialiśmy otaczającą nas przepiękną przyrodę i majestatyczne, zaśnieżone góry. Tafla wody na jeziorze wygladała jak lustro, w którym przegląda się otaczająca okolica.

Tuż przed obiadem odwiedziliśmy Nordic Center of Planica, jedyne miejsce na świecie z ośmioma skoczkami narciarskimi.

Po obiedzie w Radovljicy wróciliśmy do szkoły na uroczyste zakończenie i przyjęcie pożegnalne, na którym wystąpili nauczyciele, uczniowie i rodziny gospodarzy. Zanim uczniowie wrócili do rodzin, musieli jeszcze wziąć udział w  rywalizacji na Kahoot, aby dowiedzieć się, ile dowiedzieli się i zapamiętali o Słowenii w tym tygodniu.

Wieczorem nauczyciele spotkali się na ostatniej kolacji przed wyjazdem do domu.

11.02.2023 r. - Żegnamy gościnną Słowenię, wracamy do Winnicy.

Żal odjeżdżać, ale trzeba... o godzinie 14,00 wyruszamy na lotnisko w Lublanie. Zgodnie z planem o 17,10 samolotem linii LOT wracamy do Warszawy, a potem do Winnicy. Nasza przygoda i mobilność na Słowenii w mieście Vransko dobiegła końca. Przeżyte tu chwile pozostawią nam wspomnienia i doświadczenia, a zdobyta wiedza zostanie z nami.

• Publiczna Szkoła Podstawowa im. prof. I. Mościckiego w Winnicy
    ul.Pułtuska 19
    06-120 Winnica
  • 023 691 40 79 (sekretariat ZPO)
    023 691 40 82 (przedszkole)