Publiczna Szkoła Podstawowa im. prof. Ignacego Mościckiego

Bajkowe Samorządowe Przedszkole

Erasmus + "Digital Tourist Guide via ICT"

Porto - PORTUGALIA - 29.09 - 05.10.2019 r.

28.09.2019 r. - Wyruszamy na 4 spotkanie projektu DTGviaICT do Porto.

W sobotnie popołudnie o 18,30 spod szkoły w Winnicy wybrani uczniowie klas ósmych: Klaudia, Sylwia, Zuzia, Natalia i Krystian, pod opieką nauczycielek p. J.Grabarek i K.Roze wyruszyli na modlińskie lotnisko, aby kontynuować projekt DTGviaICT. Czwarte spotkanie ma się odbywać w Portugalii w mieście Maia. Z godzinnym opóźnieniem lotu, po czterech godzinach podróży, o 23,50 wysiedliśmy na lotnisku w Porto, gdzie czekali na nas gospodarze mobilności Sonia i Jose. Z lotniska udaliśmy się pod szkołę, gdzie czekali rodziny i uczniów goszczących nas w czasie projektu.

29.09.2019 r. - Pierwsze chwile w Porto.

W niedzielę, przed rozpoczęciem mobilności, nasi uczniowie spędzili czas z rodzinami ich goszczącymi. Był to czas na zapoznanie się z kolegami i koleżankami z Portugalii, pierwszy kontakt bezpośredni, nie przez komunikatory mobilne i sprawdzenie swojego angielskiego. Już tego dnia nasi uczniowie zwiedzili pierwsze zakątki pięknego Porto. Tego dnia dołączyły grupy z Turcji i Włoch.

30.09.2019 r. - Pierwszy dzień projektu.

Pierwszego dnia projektu Erasmus + DTGviaICT, wszyscy partnerzy - uczniowie i nauczyciele z Niemiec, Turcji, Polski, Włoch, Litwy i Portugalii spotkali się w szkole. Wspólnie zwiedziliśmy goszczącą nas placówkę, następnie w bibliotece szkolnej zaprezentowaliśmy swoje szkoły i wręczyliśmy pamiatkowe upominki dyrektorowi szkoły Sergio Almeida. Tego dnia braliśmy udział w dwóch oficjalnych wizytach u mera miasta Maia Joaquim Araujo i w ratuszu Maia, gdzie powitała nas przesympatyczna radna przedstawicielka Wydziału Edukacji i Nauki dr Emilia Santos. W obu miejscach zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Uczniowie przed pójściem do rodzin brali udzial w integracyjnych zajęciach w  szkole.

01.09.2019 r. - Drugi dzień projektu.

Każdego dnia wszyscy uczniowie uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych na pierwszej godzinie. W tym czasie nauczyciele zapoznawali się z wymaganiami projektu tworzenia muzeum 3D, procedurami wypełniania dokumentów na platformie Webnode i obsługą aplikacji, która była wykorzystana na mobilności.

Ten dzień był też jednym z tych dni, który zostanie w pamięci wielu uczniów, a nawet nauczycieli... W tym  dniu nasi uczniowie z grupą innych uczestników projektu doświadczyli lekcji surfingu na plaży Matosinhos z nauczycielami Manuel Rui Silva i Mario Martins. Jak powiedział jeden z instruktorów: " nie wszystkie klasy maja cztery sciany". Nie jeden z uczestników miał okazję po raz pierwszy uczestniczyć w sporcie szkolnym, stanąć na brzegu Oceanu Atlantyckiego, zanurzyć stopy w piasku i poczuć słoną wodę na skórze.

Po surfingu pojechaliśmy do parku, gdzie spożyliśmy lunch w formie pikniku. Podzieleni na drużyny: niebieską, pomarańczową, zieloną i żółtą rozpoczęliśmy aktywność z wykorzystaniem aplikacji GooseChase "poszukiwanie skarbów". Była to forma przygotowania uczestników do kolejnej aktywności z wykorzystaniem tej aplikacji w mieście Porto.

Następnie udaliśmy się do szkoły, gdzie bralismy udział w mini warsztatach prowadzonych przez p. Jose Carlos Ferreira na temat obsługi aparatów fotograficznych i robienia dobrych zdjęć.

02.10.2019 r. - Trzeci dzień projektu.

Dziś był bardzo intensywny dzień pełen ruchu (przeszliśmy około 10 km.). Zaczęliśmy od wizyty w ratuszu Porto. Zwiedziliśmy przepiękne pomieszczenia ratusza i podziwialiśmy niezapomiane widoki magicznego miasta Porto z ratuszowej wieży.

Po zwiedzaniu podzieleni na grupy przystąpiliśmy do aktywności "Polowanie na skarb". Dzięki aplikacji i mapie GPS odwiedziliśmy najpiękniejsze miejsca w Porto: Kościół i wieża Kleryków, księgarnię Lello (znana z przygód Harrego Pottera), Katedrę, najpiekniejszą stację PKP Sao Bento. Ponadto mieliśmy możliwość skosztowania najlepszych portugalskich ciastek "nata" w cukierni .....

Po lunchu odbyła się wizyta na stadionie FCP, w klubie, a także w Porto Canal Studios. Zwiedzisliśmy również muzeum drużyny FCP i  kto chciał mógł zakupić pamiątki z tej wizyty.

Dzień był bardzo intensywny. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wróciliśmy na zasłużony odpoczynek.

03.10.2019 r. - Czwarty dzień projektu.

Dzisiaj po krótkich warsztatach z projrktu DTGviaICT, mielismy okazję zobaczyć jeden z budynków w Porto, który ma ogromne znacznie w życiu kulturalnym, artystycznym, społecznym, a nawet ekonomicznym - wielkiego domu muzyki Casa Da Musica.

Po lunchu w fantastycznym miejscu "Heritage Magna" jedziemy do piwnic, w których wytwarza się portugalskie wina.

Kolejną aktywnością projektu jest przygotowanie do muzeum zdjęć, które zostaną wybrane i wstawione do "pokoju Portugalii". Pomaga nam w tym najbardziej popularna w mieście aktywność, czyli rejs statkiem pod sześcioma mostami Porto. Z widokiem na nabrzeża Porto i Vila Nova de Gaja, odkrywamy piękno rzeki Duero, most Ponte Dom Luis, most Infante, most d.Maria Pia, most S. John, most do Freixo i most da Arrabida. Robimy zdjęcia magicznego miasta, jakie rozciąga się po obu stronach rzeki.

Po zakończeniu rejsu, mamy czas na zakupienie pamiątek i podziwianie starych uliczek i kamieniczek podczas spaceru do autokaru. Kolejny dzień za nami.

04.10.2019 r. - Kończymy projekt w Portugalii.

Ostatni dzień projektu. Rano braliśmy udział w szkoleniu tworzenia interaktywnych lekcji, które mamy przygotować i umieścić na stronie Webnode. Ostatnie pytania, ostatnie instrukcje i czas wolny. Razem z uczniami spędzamy miłe chwile w przepięknym mieście Porto, które słonecznie i ciepło gościło nas przez 6 dni. Zakupy, spacery, zdjęcia w dobrych humorach i z uśmiechem na twarzy.

Wieczorem uczestniczymy w pożegnalnej kolacji, na której odbyła się oficjalna ceremonia wręczenia certyfikatów. Każdy uczestnik otrzymał drobny upominek na pamiatkę pobytu na mobilności. Na zakończenie obejrzeliśmy przygotowaną przez Jose prezentację z 6 niezopomnianych dni pobytu w Portugalii. Pożegnaniom nie było końca, nie obyło się bez łez i uścisków.

05.10.2019 r. - Czas wracać do domu.

Żal odjeżdżać, ale cóż... o godzinie 12,30 wyruszamy na lotnisko w Porto. Zgodnie z planem o 15,20 samolotem linii Rayaner wracamy do Modlina, a potem do Winnicy. Nasza przygoda i mobilność w Portugalii w mieście Maia dobiegła końca. Jednak wspomnienia, doświadczenia i wiedza zostaną z nami.

• Publiczna Szkoła Podstawowa im. prof. I. Mościckiego w Winnicy
    ul.Pułtuska 19
    06-120 Winnica
  • 023 691 40 79 (sekretariat ZPO)
    023 691 40 82 (przedszkole)